Hold musen over        for yderligere info

Novo Nordisk mail template

Udvikling af Outlook-specifik mail template

 

Brief

En leder i afdelingen Corporate IT i Novo Nordisk, har et behov for, at sende et ugentligt nyhedsbrev til hans kolleger. Hans problem består i, at det tager ham for lang tid at sætte nyhedsbrevet op, og der er ofte problemer med visningen i forskellige mail-klienter.

 

Vi blev derfor bedt om, at udarbejde en skabelon, som han let kan udfylde via hans mail-klient MS Outlook. Nyhedsbrevet skal fremstå pænt på såvel desktop som mobil, og indeholde de afsnit han har tilsendt os.

 

Min rolle

Jeg har først lavet et design. Derefter har jeg kodet skabelonen med HTML og CSS. Så har jeg udformet en guide, til opsætning af skabelonen, så kunden selv kan implementere produktet i hans mail-klient. Til sidst har jeg lavet en photoshop template, som han kan bruge til at få billeder, tilpasset skabelonen og eksporteret.

 

Fremgang og overvejelser

Det var vigtigt for mig, at være ekstra opmærksom på de gældende regler for opsætning af HTML mail inden jeg startede design processen. Der er ikke de samme kodebaserede standarder i mail-klienter, som der er i webbrowsere, så mulighederne er begrænsede. I design og opbygning er der taget højde for adskillige parametre, der gør HTML-skabelonen så brugbar, som mulig

Herunder:

  • Width
  • Tables
  • Inline styling
  • Alt-tags
  • Fil størrelse

Det har ikke været aktuelt i det her projekt, da skabelonen kun figurerer/anvendes internt hos Novo Nordisk; men man risikerer at blive fanget af mail-klienternes spam-filtre, hvis ikke man tilføjer fyldestgørende kontaktinformationer, samt en mulighed for, at afmelde nyhedsmailen. Det sker som oftest i footeren. Desuden er det fornuftigt at have en online version af mailen tilgængelig, hvis den skal bruges til ekstern marketing.

Før

Efter

Photoshop template